Dobre nawyki podczas epidemii

Dobre nawyki podczas epidemii koronawirusa

Zaistniała sytuacja wymaga od nas wszystkich nowej organizacji czasu, a często także zmusza nas do zmiany wielu dotychczasowych nawyków. W większości przypadków izolacja nie wpływa korzystnie na nasze samopoczucie, które może pogarszać się także na skutek zagrożeń natury ekonomicznej oraz obaw o zdrowie nasze i bliskich. Jak zatem radzić sobie, by jak najlepiej przetrwać ten dość trudny czas? W oparciu o opinie ekspertów prezentujemy kilka spośród tzw. dobrych nawyków, które nam w tym pomogą.

Liczne obawy o przyszłość, potęgowane przez śledzenie aktualizacji związanych z rozprzestrzenianiem się wirusa, często prowadzą do pogorszenia stanu emocjonalnego oraz gorszej kondycji psychicznej, zwłaszcza wśród osób, które borykały się z tego typu problemami już wcześniej. Właśnie dlatego eksperci podkreślają, że bardzo ważne w tym czasie jest dbanie o dobre samopoczucie. Pomóc w tym mogą między innymi techniki relaksacyjne oraz rozmowy  z domownikami oraz innymi osobami, lecz ze względu na okoliczności tylko za pośrednictwem komunikatorów lub telefonu. Korzystny wpływ na samopoczucie może mieć także stworzenie nowej rutyny i schematu dnia, nawet jeśli znacznie odbiegają one od znanej nam dotychczas formy. Dodatkowo, w związku z mnogością informacji docierających do nas za pośrednictwem mediów, ważne jest, by je selekcjonować i polegać tylko na wiadomościach ze sprawdzonych źródeł, potwierdzonych przez ekspertów. Pomocne będzie w tym celu ograniczenie powiadomień wyświetlanych na ekranie telefonu lub komputera. Jeśli jednak trudno odnaleźć się nam w nowej sytuacji, a kumulacja złych emocji i stresu utrudnia normalne funkcjonowanie, wówczas warto zgłosić się po pomoc do specjalisty.

Ważnym elementem, nawet jeśli tylko sporadycznie opuszczamy mieszkanie, jest zadbanie o bezpieczeństwo. Według najnowszych wytycznych Ministerstwa Zdrowia kontakty społeczne powinny zostać zredukowane do niezbędnego minimum i następować tylko wtedy, gdy jest to konieczne. W jednym miejscu, np. sklepie, nie powinno gromadzić się więcej niż 5 osób, a dystans pomiędzy nimi nie powinien być mniejszy niż 1-1,5 metra. Jeśli zmuszeni jesteśmy korzystać z przedmiotów dotykanych przez inne osoby, np. klamek lub poręczy, należy jak najszybciej zaaplikować preparat dezynfekujący w postaci płynu do dezynfekcji lub żelu do dezynekcji, a tuż po powrocie do domu bardzo dokładnie umyć ręce ciepłą wodą i mydłem.

            Istotna również jest higiena snu w okresie izolacji. Eksperci stanowczo odradzają, by wolny czas poświęcać na nadprogramowe drzemki lub rozpoczynać dzień bardzo późno, gdyż może spowodować to pogorszenie jakości snu. Zamiast tego warto podjąć nawet niewielką aktywność fizyczną w domu, np. jogę. Lekarze zgodnie wskazują także na potrzebę zdrowego odżywiania w tym okresie. Choć kuszące wydaje się spożywanie gotowych produktów oraz robienie ich zapasów, to w dłuższej perspektywie najlepszym pomysłem jest przygotowywanie domowych posiłków, obfitujących w witaminy i inne potrzebne składniki odżywcze. W przypadku posiłków także wskazana jest regularność oraz unikanie podjadania między nimi.

Reasumując, składowymi tzw. dobrych nawyków, zwłaszcza w okresie pandemii oraz izolacji, jest dbałość o kondycję fizyczną oraz psychiczną. Miejsce dezorganizacji dotychczasowego rytmu dnia powinny zastąpić  nowe, zdrowe nawyki, a panikę — rozsądny dobór źródeł informacji oraz stosowanie zalecanych środków ostrożności, jak np. pozostanie w domu oraz regularne mycie i dezynfekcja rąk. Warto potraktować ten czas jako okazję na rozwijanie swoich zainteresowań, rozsądnie wykorzystać go na odpoczynek oraz inne formy poprawy naszego samopoczucia.

Dobre nawyki
Leave a Comment

Comments

No comments yet. Why don’t you start the discussion?

Dodaj komentarz